UTSTILLINGER/PROSJEKTER 2008
Kunststudenter på T-banen
10.12.2008 - 25.01.2009
Prosjektrom Carl Berner, Carl Berner T-banestasjon
TRE UTSTILLINGER MED STUDENTER FRA KUNSTAKADEMIET I OSLO:
• Twins (Silje Linge Haaland og Ann Cathrin November Høibo)
• Kanibalismens lov (Arild Tveito med Steinar H. Kristensen)
• Institutt for Degenerert Kunst (Anders Nordby, Eirik Saether og Arild Tveito)
Prosjektrom Carl Berner, Carl Berner T-banestasjon
TRE UTSTILLINGER MED STUDENTER FRA KUNSTAKADEMIET I OSLO:
• Twins (Silje Linge Haaland og Ann Cathrin November Høibo)
• Kanibalismens lov (Arild Tveito med Steinar H. Kristensen)
• Institutt for Degenerert Kunst (Anders Nordby, Eirik Saether og Arild Tveito)
Twins, 10.12 . 20.12.2008
(Silje Linge Haaland og Ann Cathrin November Høibo),
Video 7
(Silje Linge Haaland og Ann Cathrin November Høibo),
Video 7
Arild Tveito (med Steinar H. Kristensen), 23.12 - 30.12.2008
Kanibalismens lov
Kanibalismens lov
Institutt for Degenerert Kunst (Anders Nordby, Eirik Saether og Arild Tveito), 01.01 - 25.01.2009
Den gode elev
Den gode elev
Figurasjoner
12.09 - 21.10.2008
Prosjektrom Carl Berner, Carl Berner t-banestasjon,
Billedhoggerparken og Billedhoggerhuset, Hekkveien 5
Prosjektrom Carl Berner, Carl Berner t-banestasjon,
Billedhoggerparken og Billedhoggerhuset, Hekkveien 5
KUNSTNERE: Christine Aspelund / Sissel M. Bergh / Amanda Cardell / Camilla Dahl / Anette Dale / Line Helen Danielsen / Espen Dietrichson
Henning Olav E. Engelsen / Ola Enstad / Helen Eriksen / Kristin Wexelsen Goksøyr / Inghild Karlsen og Bo Bisgaard / Tove Kommedal / Børre Larsen / Ebba Moi Irene Nordli / Olav Orud / Julie Lillelien Porter / Fredrik Raddum / Tulle Ruth / Solveig Sumire Sandvik / Ståle Stenslie / Ellen Strømsø / Øyvind Suul
Skule Waksvik / Daniel Østvold
JURY: Gisle Harr / Istvan Liztes / Viel Bjerrkeset Andersen / Arve Bringaker / Linda S. Olsen
Henning Olav E. Engelsen / Ola Enstad / Helen Eriksen / Kristin Wexelsen Goksøyr / Inghild Karlsen og Bo Bisgaard / Tove Kommedal / Børre Larsen / Ebba Moi Irene Nordli / Olav Orud / Julie Lillelien Porter / Fredrik Raddum / Tulle Ruth / Solveig Sumire Sandvik / Ståle Stenslie / Ellen Strømsø / Øyvind Suul
Skule Waksvik / Daniel Østvold
JURY: Gisle Harr / Istvan Liztes / Viel Bjerrkeset Andersen / Arve Bringaker / Linda S. Olsen
Om Figurasjoner
Det er fort gjort å tenke stort, kanskje alt for stort når man starter opp et nytt og viktig prosjekt. Men Skulpturarena öst skal ikke bli en døgnflue. Defor har vi lagt til side de aller største prosjektideene til fordel for en begynnelse, et startpunkt. Men hvor begynner man? Hvorfor ikke begynne med en påstand, en analyse som har identifisert norsk skulptur gjennom årtier? Siste store samlende analyse av norsk skulptur ble gjort på slutten av 90-tallet (Skulptur i Norge, Gunnar Danbolt, 1997). Her som i tidligere litteratur blir det bemerket at det figurative alltid har stått sterkt, og fortsatt står sterkt i norsk skulptur, men at figurasjonen har antatt nye former og uttrykk. Hva har så skjedd på de 11 årene som har gått siden boken ble gitt ut? Hvordan er bildet i dag? Har vi fortsatt en sterk figurativ tradisjon? Hvor aktuelt er det egentlig å analysere noe som figurativt i det hele tatt? Første utstilling i Skulpturarena öst har altså tema «figurasjoner». Vi har endt opp med en liste på 27 kunstnere som til sammen viser stor bredde i forhold til utstillingens tema. For å få med en bredde av uttrykk og for å sette figurasjonsbegrepet på prøve, valgte vi å tolke begrepet i utvidet forstand. Figurasjon i kunsten kan tradisjonelt sett defineres som gjenkjennelige representasjoner av mennesker, dyr, planter og figurer. Her har vi valgt å ta tak i referansen til det gjenkjennelige som det viktigste kriteriet for vårt figurasjonsbegrep, det være seg alt fra tekst, til menneskefigurer, digitale remedier og installasjoner med søppel. |
Gjenkjennelsen er hele tiden berørt, enten som en representasjon, i konseptuell form, som gjenbrukmateriale eller som en utfordring til det kjente.
Den klassiske retningen har fortsatt mange utøvere i Norge og det finnes også en viss grad av rekruttering fra yngre genrasjoner.I det store bildet er det imidlertid vanskelig å skulle identifisere skulpturfeltet i forhold til det tradisjonelle skulpturbegrepet som den klassiske figurasjonen er en så sterk representant for. Skulpturfeltet er nå et utvidet felt der det har blitt vanlig å snakke om tredimensjonal kunst snarere enn skulptur. Størsteparten av den yngre generasjonen virker heller å ha en identitet knyttet til en internasjonal samtidkunstarene enn et rent skulpturfelt. Kanskje er det mer hensiktsmessig i dag å identifisere kunstutrykkene i henhold til forskjellige diskurser i stedet for å skrive klare utviklingslinjer. Muligens kan man i denne utstillingen identifisere tre diskurser som eksisterer ved siden av hverandre og noen ganger overlapper: den klassiske figurasjonen, samtidskunstfeltet og brytningsfeltet mellom billedkunst og kunsthåndverk. Overordnet de tre diskursene er det i tillegg fristende å trekke ut noen temaer som ser ut til å gå igjen i utstillingen. Mange av verkene viser en lekenhet i både form og uttrykk ved at det er brukt materialer og referanser i uformell stil i alt fra figurer fra barnas verden til hagenisser og nipsfigurer. Men uttrykkene er langt fra overfladiske. I tillegg til verkenes ofte humoristiske ytre er det mulig å spore noe inderlig, poetisk og meningsfylt som inviterer til undring, ettertanke og kontemplasjon. |
katalog_figurasjoner.pdf |