UTSTILLINGER/PROSJEKTER 2010
Kuriosa, et juleshow – Billedhoggerforeningens juleutstilling 2010
3.12 – 19.12.2010
Billedhoggerhuset, Hekkveien 5
Billedhoggerhuset, Hekkveien 5
Petrine Lillevold Vinje – All above this
Prosjektrom Carl Berner
02.12.2010 - 02.01.2011
02.12.2010 - 02.01.2011
Utstillingen «All above this…» tar utgangspunkt i den romantiske ideen om det sublime, og framstår som en iscenesettelse av et teatralsk eller rituelt rom. Arbeidet Curtain kan minne om scenetepper og hjemlige gardiner fra en svunnen tid, og er inspirert av tekstildekorasjoner både i geistlige og kirkelige sammenhenger. I T-banehallen spilles et lydspor med vekslende lydnivå. Lydverket All above this… har utgangspunkt i Wagners opera Die Meistersinger von Nürnberg. Arbeidet viderefører de spørsmålene som stilles om Wagners komplekse identitet.
Utstillingen kan sees på som en kommentar til visualiseringen av politikk og makt, hvordan det synliggjøres på offentlige steder og over tid påvirker det kollektive minnet. T-bane-stasjonen Carl Berner blir her en interessant arena å drøfte retorikk og felleskapstanker i.
Gjennom sitt kunstnerskap reflekterer Petrine Lillevold Vinje over bruken av det visuelle språket, kraften i bildet og tradisjoner som overlever, men som har mistet forholdet til sin opprinnelse. Gjennom tolkninger av sentrale visuelle elementer fra vestlig kunsthistorie og samfunn tillegger hun historien nye fortellinger – og skaper nye sammenhenger. Avstanden mellom det konseptuelle utgangpunktet og materialiteten i arbeidene hennes befester dem som konstruksjoner for en ny og imaginær historieskriving.
Utstillingen kan sees på som en kommentar til visualiseringen av politikk og makt, hvordan det synliggjøres på offentlige steder og over tid påvirker det kollektive minnet. T-bane-stasjonen Carl Berner blir her en interessant arena å drøfte retorikk og felleskapstanker i.
Gjennom sitt kunstnerskap reflekterer Petrine Lillevold Vinje over bruken av det visuelle språket, kraften i bildet og tradisjoner som overlever, men som har mistet forholdet til sin opprinnelse. Gjennom tolkninger av sentrale visuelle elementer fra vestlig kunsthistorie og samfunn tillegger hun historien nye fortellinger – og skaper nye sammenhenger. Avstanden mellom det konseptuelle utgangpunktet og materialiteten i arbeidene hennes befester dem som konstruksjoner for en ny og imaginær historieskriving.
Saman Kamyab, Jon Eirik Kopperud og Soroush Kamyab – LET GO
Prosjektrom Carl Berner
21.10 – 21.11.2010
21.10 – 21.11.2010
Gallery Fist – A Gallery FIST scenario in three parts
1.09 - 14.09.2010
SAKRET, Part 1
1st October 19:00
Prosjektrom Carl Berner
REVOLUTIONARY HANGOUT PLACE
6th October 20:00
Skulpturhaven
SAKRET, Part 2
14th October 12:00
Prosjektrom Carl Berner
FIRST OF ALL, we think the world must be changed. We want the most liberating change of the society and life in which we find ourselves confined. We know that such a change is possible through appropriated actions.
SAKRET, Part 1
1st October 19:00
Prosjektrom Carl Berner
REVOLUTIONARY HANGOUT PLACE
6th October 20:00
Skulpturhaven
SAKRET, Part 2
14th October 12:00
Prosjektrom Carl Berner
FIRST OF ALL, we think the world must be changed. We want the most liberating change of the society and life in which we find ourselves confined. We know that such a change is possible through appropriated actions.
SAKRET, Part 1
Døgnflue – 4 kunstprosjekter
27.08 - 24.1.2010
Skulpturparken, Hekkveien 5
Skulpturparken, Hekkveien 5
FIRE KUNSTPROSJEKTER I BILLEDHOGGERHAGEN HØSTEN 2010
Ståle Sørensen: «Badestamp for Oslo Øst»,
Alfred Vaagsvold: «BRENT JORD»,
Gallery FIST: «Revolutionary Hangout Place»,
Trond Solberg: «Instrumenter for det ubevisste»
Ståle Sørensen: «Badestamp for Oslo Øst»,
Alfred Vaagsvold: «BRENT JORD»,
Gallery FIST: «Revolutionary Hangout Place»,
Trond Solberg: «Instrumenter for det ubevisste»
Ståle Sørensen: Badestamp for Oslo Øst, 27.08-09.09.2010
Stampen er til fri benyttelse for hvem som helst. Den er plassert i Billedhoggerparken som er en offentlig park på Oslos østkant.
Kunstneren mener at stampen nytes best i fellesskap med andre og er et utmerket sted for filosofiske og kunstneriske diskusjoner.
Han har derfor hengt opp et skilt som opplyser om at: «Norsk Billedhoggerforening kan skaffe en billedkunstner eller kunsthistoriker som man kan stampe sammen med. Ring oss i kontortid (10-16) 22377780, eller 91790779 uten for kontortid. Vi trenger 24 timers varsel for å skaffe en kunsthistoriker».
Stampen er til fri benyttelse for hvem som helst. Den er plassert i Billedhoggerparken som er en offentlig park på Oslos østkant.
Kunstneren mener at stampen nytes best i fellesskap med andre og er et utmerket sted for filosofiske og kunstneriske diskusjoner.
Han har derfor hengt opp et skilt som opplyser om at: «Norsk Billedhoggerforening kan skaffe en billedkunstner eller kunsthistoriker som man kan stampe sammen med. Ring oss i kontortid (10-16) 22377780, eller 91790779 uten for kontortid. Vi trenger 24 timers varsel for å skaffe en kunsthistoriker».
Alfred Vaagsvold: «BRENT JORD», 10.09 - 23.09.2010
I Billedhoggerhagen i Hekkveien har det kommet til syne en geometrisk form nedfelt i plenen. Det er kunstneren Alfred Vaagsvold som har satt spor med sitt verk BRENT JORD. Med flammer har han gått til verks og laget et verk som varer like lenge som det tar for gresset å spire på nytt. Arbeidet har form av en likesidet firkant, en form som fra gammelt av har symbolisert de fire verdenshjørner. Brent jord er et begrep som er knyttet til både ukontrollert brann, tradisjonell gras- og krattsviing, og ikke minst som en krigstaktikk, blant annet brukt av tyskerne under deres tilbaketrekning fra Finnmark. Vaagsvold har arbeidet med både flammer og geometriske former tidligere. |
På Odderøya i Kristiansand lagde han et verk som besto av en 17x17x17 meter sotsvart trekant i graset som etter en stund grodde til med nye spirer.I kunstprosjektet DRIFT-94 fikk han laget en rød kubisk rammeform på 6,3×6,3x6,3 meter. Den ble båret av 80 soldater ned i sjøkanten ved Lista fyr. Denne kvadratiske kuben ble kalt SYMBOL fordi den i tillegg til å være en kjent geometrisk konstruksjon også hadde symbolsk betydning, spesielt der den lå mellom land og hav. Andre eksempler fra Vaagsvolds kunstneriske virke er en stor kvadratisk grøft som han gravde ned i jorden på Rogaland Kunstmuseum, et rødt kvadrat i jord på Stavanger Kunstforening, et malt kvadrat på gras på Hå Gamle Prestegard og et malt kvadrat på jord på Galleri Lista Fyr. |
Daniel Teigen presenterer: Raymond Kertezc, oppdageren
19.08 - 19.09.2010
Prosjektrom Carl Berner
Prosjektrom Carl Berner
Jeg har ved lengre tid ansett meg selv om en oppdagelsesreisende. Jeg har studert de britiske oppdagelsesreisendes praksis. Jeg har adoptert praksisen til min egen. Mens de britiske oppdagelsesreisende dro ut i verden, betrakter jeg meg selv som en oppdagelsesreisende i min egen indre verden.
I komposisjonen av arbeidene mine benyttet jeg meg av en museal presentasjonsform. Denne formen refererer til det britiske imperiums oppdagelsesreisende. De konkretiserte sine oppdagelser gjennom å preservere og utstille objektene de tok i sitt eie. Jeg «samler» objekter som jeg kategoriserer etter estetisk og åndelig verdi. Jeg benytter med av objektene/ funnene som estetiske hjelpemiddler i min tematikk. Daniel Teigen Raymond Kertezc Utdrag fra Minnesota Multiphasic Personality Inventory/MMPI: (De fire påstandene under er påstander som brukerene av undesøkelsen må ta stilling til på en skala fra 1-6.) Jeg har en del indre konflikter som skaper problemer for meg. Helt fra den dagen jeg ble født, lå det i kortene at jeg ville bli ulykkelig. Jeg er ved god helse. Yndlingsdikteren min er Raymond Kertezc. |
MMPI er en omfattende undersøkelse som kartlegger pasientens psykiske helsetilstand. Undersøkelsen strekker seg over flere dager. Utdraget er hentet fra en hjemmeoppgave/lekse. Kunstneren har selv gjennomført undersøkelsen.
Spørsmålet om dikteren Raymond Kertezc undret ham under besvarelsen. Han søkte opp navnet på internett og fant flere blogger av andre undrende personer som også hadde denne testen i hjemmeoppgave. En rekke teorier og analytiske forslag ble presentert. Ved den ene bloggen ble diskusjonene rundt Kertezc eksistens så intens og konspirerende at en anonym psykiater postet et innlegg der han forklarte Kertezc rolle i undersøkelsen. Psykiateren skriver «Raymond Kertezc er en fiktiv person. Dette er kun et kontrollspørsmål». Gjennom hele MMPI undersøkelsen er det lagt inn slike kontrollspørsmål. Kontrollspørsmålene er hovedsaklig hjelpemidler for psykiaterne, slik at det lettere kan stilles diagnoser. Kontrollspørsmålet om Raymond Kertezc er veldig tydelig og derfor lett å plukke ut. Kertezc oppstår nå som en reell samtidskunstner. Dette er noe undersøkelsen må ta hensyn til når de videre vurderer nye besvarelser. Raymond Kertezc er ikke lenger en fiktiv. http://danielteigen.blogspot.com/ |
Knock knock ...
02.07 - 08.08.2010
Billedhoggerhuset
Billedhoggerparken
Prosjektrom Carl Berner
Billedhoggerhuset
Billedhoggerparken
Prosjektrom Carl Berner
Tom Backe Rasmussen / Hilde Frantzen / Kezia Pritchard / Ingvild Tofte / Anne Margrete Bergh / Andrew Taggart & Chloe Lewis / Tine Semb / Sara Korshøj Christensen / Kristofer Henriksson / Oliwia Beszczynska / Ingvild Holtan / Anna Ring / Cecilie Eidskrem / Julie Lillelien Porter / Ida Maja Fridstrøm
Anna Særnblom & Kristoffer Busch – Den psykiske arm
10.06 - 27.06.2010
Prosjektrom Carl Berner
Prosjektrom Carl Berner
Hans Arp, Musique Concrete og krepsens vendetegn danner utgangspunkt for formal
dialog når Anna Særnblom og Kristoffer Busch stiller ut i Prosjektrom Carl Berner.
Kjente krepser:
Bill Cosby
Donald Sutherland
Edgar Degas
Ernest Hemingway
George Michael
George Orwell
Georgio Armani
Harrison Ford
Henry VIII
Ingmar Bergman
Jean Jacques Rousseau
John Glenn
Julius Cæsar
Kong Olav
Kronprins Haakon Magnus
Lady Diana
Meryl Streep
Mike Tyson
Nelson Mandela
Ringo Starr
Robin Williams
Sylvester Stallone
Tom Cruise
Tom Hanks
dialog når Anna Særnblom og Kristoffer Busch stiller ut i Prosjektrom Carl Berner.
Kjente krepser:
Bill Cosby
Donald Sutherland
Edgar Degas
Ernest Hemingway
George Michael
George Orwell
Georgio Armani
Harrison Ford
Henry VIII
Ingmar Bergman
Jean Jacques Rousseau
John Glenn
Julius Cæsar
Kong Olav
Kronprins Haakon Magnus
Lady Diana
Meryl Streep
Mike Tyson
Nelson Mandela
Ringo Starr
Robin Williams
Sylvester Stallone
Tom Cruise
Tom Hanks
KL!INK – KL!NK hedrer rombeporfyr
16.04 - 23.05.2010
Prosjektrom Carl Berner
Prosjektrom Carl Berner
KL!NK er en gruppe metallkunstnere med master fra KHiO. Deres arbeider spenner seg over et bredt felt, fra smykker og bærbare objekter, til skulptur, møbler og utsmykking.
Denne gangen har gruppen ønsket å samles om et felles prosjekt og bestemt seg for å inkorporere stein i sine arbeider.
Utstillere: Trond Johansen, Anne Sigrid Hveem, Toril Bonsaksen, Hedda Bjerkeli, Silje Bergsvik, Anne Legèr, Runa Vethal Stølen, Helene Josefsen Linkosuonio.
Kuratorer: Toril Bonsaksen, Ingrid Holand, Kjetil Aschim.
Denne gangen har gruppen ønsket å samles om et felles prosjekt og bestemt seg for å inkorporere stein i sine arbeider.
Utstillere: Trond Johansen, Anne Sigrid Hveem, Toril Bonsaksen, Hedda Bjerkeli, Silje Bergsvik, Anne Legèr, Runa Vethal Stølen, Helene Josefsen Linkosuonio.
Kuratorer: Toril Bonsaksen, Ingrid Holand, Kjetil Aschim.
Espen Tversland – Byproduct
18.02 - 21.03.2010
Prosjektrom Carl Berner
Prosjektrom Carl Berner
«Krypende normalitet» på Carl Berner T-banestasjon
Hvordan registrerer vi nesten umerkelige endringer i rom? Hvor mye må til for at vi registrerer en forandring? Kan langsomme forandringer skje uten at vi bevisst registrerer dem? Hvis noe har forandret seg over lang tid, kan vi klare å registrere hva som er forandret og når forandringen startet? Espen Tverslands videoer har det «krypende normale» som bakteppe – de saktegående uunngåelige forandringene i hverdagen som vi knapt legger merke til, men som kanskje innimellom dukker opp i bevisstheten som et blaff. Hvordan påvirkes mennesket fysisk, psykisk og kulturelt av slike langsomme endringer i rom, arkitektur, landskap og natur? Videoene i denne utstillingen er laget spesielt for Prosjektrom Carl Berner og er delvis inspirert av stedets arkitektur, lys, materialer, identitet og stemning. |
Videoene er konstruert i 3D-programmer over flere år, hvor «gammel» teknologi, som komprimeringer og formater, er kombinert med nyere animasjon og teknologi. Videoene «vokser» og «oppløses» i hverandre og skaper abstrakte, spøkelsesaktige landskaper og rom. Det synlige resultatet er et biprodukt av en gjentakende arbeidsprosess.
I Tverslands videoer kombineres ideer rundt det langsomme, krypende normale med lignende effekter i digitale verktøy. De to videoene som vises mot hverandre i Prosjektrom Carl Berner er 100% digitale konstruksjoner, bygget og forandret gjennom forskjellige programvarer. De første bildene i videoene er fra en film Tversland bygget i 1994. Disse har han mikset med en film fra 2002 samt noen nyere arbeider. Prosessen kan sammenlignes med en sakte utvikling i natur/kultur der forandringene kan spores som «generasjoner». Espen Tversland er utdannet fra Kunstakademiet ved KhiO. |