Svartjord
Scattered Echo
15.06-31.07
Prosjektrom Carl Berner
Luca Andreotti
Siren Elise Dversnes Dahle
Mari Østby Kjøll
Yola Marie Tsolis
Åpning: 15.06 kl 18.00, Carl Berner t-banestasjon
Siren Elise Dversnes Dahle
Mari Østby Kjøll
Yola Marie Tsolis
Åpning: 15.06 kl 18.00, Carl Berner t-banestasjon
Prosjektrom Carl Berner er bygget inn i en grotte i undergrunnen. Gjennom en takluke i galleriet har man muligheten til å klatre opp på taket av galleriet og være omringet av et grottehvelv. Det finnes ikke lys der. Informasjonen om at galleriet er en betongboks inni en grotte er kun synlig i tegninger/skisser av stedet, eller ved at man belyser rommet. Svartjord har tatt utgangspunkt i ideen om et sted for å utforske tema som persepsjon av arkitektur og form. De har sett nærmere på hva som skjer med fortolkningen av stedet når informasjonen om det blir forandret. De eksperimenterer blant annet med hvordan rommets arkitektur, lys og farge kan inngå i en større helhet der grensene for disse brytes opp og utjevnes. Presentasjonen i prosjektrommet vil bli en totalinstallasjon av arkitektoniske elementer, film og vekstlys. Gallerirommet, den installerte arkitekturen og filmen vil likestilles og ende i en monokrom installasjon.
Galleriet er kun synlig fra utsiden og fungerer som et vindusgalleri der t-banens passasjerer går forbi på vei til eller fra undergrunnen. Vindusgalleriet kan minne om fotografiet eller dioramaets form og begrensninger, der betrakteren blir plassert i bestemt punkt i rommet. Denne erkjennelsen er med som et bakteppe i gruppens eksperimentering med stedets identitet.
Til utstillingen lager Svartjord en fanzine som inneholder visuelle ideer og referanser fra prosessen i forkant av utstillingen og selve utstillingen. Fanzinen vil deles ut på åpningen og legges ut på gruppens hjemmeside.
The lamp of the body is the eye.
It follows that if your eye is sound, your whole body will be filled with light.
But if your eye is diseased, your whole body will be filled with darkness.
If then, the light inside is darkness, what darkness that will be.
Matthew 6, 22-23
Galleriet er kun synlig fra utsiden og fungerer som et vindusgalleri der t-banens passasjerer går forbi på vei til eller fra undergrunnen. Vindusgalleriet kan minne om fotografiet eller dioramaets form og begrensninger, der betrakteren blir plassert i bestemt punkt i rommet. Denne erkjennelsen er med som et bakteppe i gruppens eksperimentering med stedets identitet.
Til utstillingen lager Svartjord en fanzine som inneholder visuelle ideer og referanser fra prosessen i forkant av utstillingen og selve utstillingen. Fanzinen vil deles ut på åpningen og legges ut på gruppens hjemmeside.
The lamp of the body is the eye.
It follows that if your eye is sound, your whole body will be filled with light.
But if your eye is diseased, your whole body will be filled with darkness.
If then, the light inside is darkness, what darkness that will be.
Matthew 6, 22-23
Svartjord ble opprettet i 2014 og er en kunstnergruppe basert i Oslo. Gruppen består av Luca Andreotti, Yola Maria Tsolis, Siren Elise Dversnes Dahle og Mari Østby Kjøll. Navnet Svartjord (Mollisol) refererer til det næringsrike jordsmonnet som hører til de mest fruktbare jordbruksområdene I verden.
Svartjord springer ut av en diskusjon omkring økologi, urbanitet, kollektivitet og en felles interesse for å utforske et bredt spekter av romlige problemstillinger. Hvert av Svartjords prosjekter utgjør et eget økosystem der de gitte forholdene gir grobunn for kunstneriske undersøkelser.
En sentral del av Svartjord sin metode ligger tett opp mot Open Source. De bruker og deler ideer, materialer og metoder fra hverandres praksiser, samt med andre samarbeidspartnere. Gruppen ønsker å fungere som en plattform for utveksling og katalysator for transformasjoner. En rolle som potensielt kan bidra til å samle og styrke ulike aktører og samarbeidspartnere.
Kunstnere og andre aktører som Svartjord har samarbeidet med i tidligere prosjekter er Theo Barth, med tekster og refleksjoner rundt prosjektene, Marianne Zamecznik med en performativ tale fra fremtiden, Espens T. Samuelsen med en forelesning om Plasma og performancekunstneren Silje Huleboer, med performance til gruppens utstilling ved Akershus kunstsenter. Fram mot utstillingen ved Akershus Kunstsenter samarbeidet gruppen med økobonden Finn Dale Iversen som bidro med kunnskap om ulike planter og dyrkningsteknikker. I tillegg har kunstneren Jan Freuchen skrevet essayet “Komposthaugen gjennom fasettøyet” til en av Svartjords fanziner. I april 2016 samarbeidet gruppen med foreningen Prosjektarv Lofoten, som arbeider med å restaurere en væreierbolig i Sund, Lofoten.
Svartjord springer ut av en diskusjon omkring økologi, urbanitet, kollektivitet og en felles interesse for å utforske et bredt spekter av romlige problemstillinger. Hvert av Svartjords prosjekter utgjør et eget økosystem der de gitte forholdene gir grobunn for kunstneriske undersøkelser.
En sentral del av Svartjord sin metode ligger tett opp mot Open Source. De bruker og deler ideer, materialer og metoder fra hverandres praksiser, samt med andre samarbeidspartnere. Gruppen ønsker å fungere som en plattform for utveksling og katalysator for transformasjoner. En rolle som potensielt kan bidra til å samle og styrke ulike aktører og samarbeidspartnere.
Kunstnere og andre aktører som Svartjord har samarbeidet med i tidligere prosjekter er Theo Barth, med tekster og refleksjoner rundt prosjektene, Marianne Zamecznik med en performativ tale fra fremtiden, Espens T. Samuelsen med en forelesning om Plasma og performancekunstneren Silje Huleboer, med performance til gruppens utstilling ved Akershus kunstsenter. Fram mot utstillingen ved Akershus Kunstsenter samarbeidet gruppen med økobonden Finn Dale Iversen som bidro med kunnskap om ulike planter og dyrkningsteknikker. I tillegg har kunstneren Jan Freuchen skrevet essayet “Komposthaugen gjennom fasettøyet” til en av Svartjords fanziner. I april 2016 samarbeidet gruppen med foreningen Prosjektarv Lofoten, som arbeider med å restaurere en væreierbolig i Sund, Lofoten.