Camilla Dahl - Abstinens
22.4-31.5.2015
Prosjektrom Carl Berner
Prosjektrom Carl Berner
Åpent prosjektrom: kunstneren vil være til stede som veileder og samtalepartner fredager kl 15-19, ellers sporadisk og etter avtale: [email protected]
Åpningstider: som vindusgalleri følger utstillingen t-banens åpningstider
”Abstinens” reflekterer over spenningsfeltet mellom makt og avmakt, begjær og avholdenhet. Høyglanslakkerte, funksjonelle objekter installert på gulv og vegger inviterer publikum til å utforske ideen om den frie vilje kontra tvang. En intim relasjon oppstår hvor objektenes performative påkallelse av publikums sanseorganer setter intellektet og den distanserte analysen ut av spill.
I sine arbeider er Camilla Dahl opptatt av kunstens posisjonering i samfunnet og duellen mellom det høye og det lave i kulturen. Hun drives av et demokratisk ideal hvor kunsten skal ned fra sin opphøyde sokkel til en posisjon på linje med øyet som ser. Med skulptur, installasjon, performance og aksjonisme utfordrer hun kunstrommet og finner nye strategier for estetisk kommunikasjon. Analytisk går hun løs på akten å se, og avdekker maktforholdet som oppstår når en part ser og den andre blir beskuet. Å se igjennom den andres øyne, samt begjæret etter kontroll, er gjentagende tema i arbeidene hennes.
Camilla Dahl har deltatt på flere gruppeutstillinger i toneangivende europeiske kunstinstitusjoner, som Schirn Kunsthalle Frankfurt (2012, 2003), Temporaere Kunsthalle Berlin (2009), ZKM Karlsruhe (2009), Stenersenmuseet (2005), Deste Foundation Athens (2002), Kunsthalle Mannheim (2000) og OK Centre of Contemporary Art Linz (1999). I 2013 aksjonerte hun med kunstnergruppen Der Strich på åpningen av La Biennale di Venezia i Giardini med verket ”I’m So Glad” (presentert i ”Nasjonalgalleriet” på NRK 7. oktober 2013, hvor Dahl også ble intervjuet om aksjonen). Hun har stilt ut i flere gallerier internasjonalt, blant annet i White Square Gallery Berlin/Las Vegas, Galerie Anita Beckers Frankfurt, Galerie Sima Nurnberg, Gallery Charro Negro Guadalajara, Galerie Vostell Berlin og Gallery SandroniRey Los Angeles. I Norge har hun deltatt i vandreutstillingene ”Ikke bare laks og pølser – norsk-tyske forbindelser gjennom hundre år” (2005-2007) og ”Grenseløs” (2005-2006), og på Norsk Skulpturbiennale, Vigelandsmuseet/Haugar Vestfold Kunstmuseum (2005).
Åpningstider: som vindusgalleri følger utstillingen t-banens åpningstider
”Abstinens” reflekterer over spenningsfeltet mellom makt og avmakt, begjær og avholdenhet. Høyglanslakkerte, funksjonelle objekter installert på gulv og vegger inviterer publikum til å utforske ideen om den frie vilje kontra tvang. En intim relasjon oppstår hvor objektenes performative påkallelse av publikums sanseorganer setter intellektet og den distanserte analysen ut av spill.
I sine arbeider er Camilla Dahl opptatt av kunstens posisjonering i samfunnet og duellen mellom det høye og det lave i kulturen. Hun drives av et demokratisk ideal hvor kunsten skal ned fra sin opphøyde sokkel til en posisjon på linje med øyet som ser. Med skulptur, installasjon, performance og aksjonisme utfordrer hun kunstrommet og finner nye strategier for estetisk kommunikasjon. Analytisk går hun løs på akten å se, og avdekker maktforholdet som oppstår når en part ser og den andre blir beskuet. Å se igjennom den andres øyne, samt begjæret etter kontroll, er gjentagende tema i arbeidene hennes.
Camilla Dahl har deltatt på flere gruppeutstillinger i toneangivende europeiske kunstinstitusjoner, som Schirn Kunsthalle Frankfurt (2012, 2003), Temporaere Kunsthalle Berlin (2009), ZKM Karlsruhe (2009), Stenersenmuseet (2005), Deste Foundation Athens (2002), Kunsthalle Mannheim (2000) og OK Centre of Contemporary Art Linz (1999). I 2013 aksjonerte hun med kunstnergruppen Der Strich på åpningen av La Biennale di Venezia i Giardini med verket ”I’m So Glad” (presentert i ”Nasjonalgalleriet” på NRK 7. oktober 2013, hvor Dahl også ble intervjuet om aksjonen). Hun har stilt ut i flere gallerier internasjonalt, blant annet i White Square Gallery Berlin/Las Vegas, Galerie Anita Beckers Frankfurt, Galerie Sima Nurnberg, Gallery Charro Negro Guadalajara, Galerie Vostell Berlin og Gallery SandroniRey Los Angeles. I Norge har hun deltatt i vandreutstillingene ”Ikke bare laks og pølser – norsk-tyske forbindelser gjennom hundre år” (2005-2007) og ”Grenseløs” (2005-2006), og på Norsk Skulpturbiennale, Vigelandsmuseet/Haugar Vestfold Kunstmuseum (2005).